– Vi var alle på samme sted da, nå er bildet mer sammensatt

(Dagbladet): I kveld leder Haddy N’jie (33) den nasjonale minnemarkeringen på Rådhusplassen. UTFORDRENDE OPPGAVE:  Haddy N'jie skal lede den nasjonale minnemarkeringen på Rådhusplassen søndag 22. juli. Fotograf : Espen Nersveen/NRK

I fjor opptrådte hun selv under minnekonserten i Oslo Domkirke 30. juli, og ledet minnemarkeringen i Oslo spektrum 21. august.

Oppgaven ett år etter ser hun på som en stor utfordring.

– Det er ganske forskjellige arrangement. Da var det veldig tett på, salen var full av mennesker som var direkte berørt. Nå er det et gratisarrangement som er åpent for alle. Vi var alle på samme sted da, nå er bildet mer sammensatt, sier N’jie til Dagbladet og utdyper:

– Noen er tilbake i hverdagen, mens andre lever tett med sorgen hver dag.

Samlingspunkt

Forfattere Åsne Seierstad, Frode Grytten og Karl Ove Knausgård skal lese hver sin nyskrevne tekst i kveld. Bjørn Eidsvåg, deLillos og Marit Larsen er noen av dem som stiller med musikalske innslag.

N’jie har forberedt seg til programlederoppgaven hjemme.

– Jeg har lest rettsreferat, blogger og alt som lå utenfor domkirka, som nå er i Riksarkivet. Det er veldig rørende. Jeg vet at mange ikke ønsker at vi skal gå inn i dette igjen, nå som vi begynner å få det på avstand, men det er viktig å huske på all kjærligheten og varmen som vi viste etter 22. juli. Jeg håper vi får til et samlingspunkt på søndag, sier N’jie.

– Syns du det er tungt å gå inn dette materialet?

– Jeg har nesten ikke rett til å føle det. Det er så mange med har tunge erfaringer. Jeg føler meg priveligert som får anledning til å sette meg inn i disse tankene. Jeg blir inspirert av de sterke, flotte menneskene, sier N’jie.

Lytter til seg selv

Under minnekonserten i Oslo Domkirke ei uke etter angrepet i fjor, syns hun det var fint å synge – mye var allerede sagt og det er vanskelig å finne ord i ei tung tid. Selv finner hun trøst i musikk i tunge stunder.

I forberedelsene denne gangen har hun møtt flere som er direkte berørt. I manusprosessen bruker hun ektemannen som sparringpartner og lytter til seg selv.

– Jeg prøver å lytte til meg selv. Derfor har det vært viktig for meg å lese meg såpass mye opp. Jeg jobber mye med mannen min. Jeg skriver fra magen, og han gir tilbakemeldinger på tekstene, sier N’jie.

Hentet fra: dagbladet.no

Karl Kristian Havik

Tags:

Legg igjen en kommentar

